Oosterpoort Opleidingen in het Dagblad van het Noorden

3 November 2021

Nieuwe vrachtwagenchauffeurs zijn onvindbaar. Geen wonder want het beroep heeft - onterecht - een slecht imago, zegt opleider Willem Takens van rijschool Oosterpoort. Werkgevers in de transport zitten te springen om personeel. Net als busmaatschappijen en rijscholen. Maar geschikte chauffeurs of instructeurs zijn er niet. Dus moet je die zelf opleiden, zegt Willem Takens van rijschool Oosterpoort.

Geschreven door Gerdt van Hofslot voor Dagblad van het Noorden. Gepubliceerd op 03-11-2021. Lees het hele artikel op de website van Dagblad van het Noorden

Het aantal vacatures in het beroepsgoederenvervoer spreekt boekdelen. Deze zomer waren er 8500 voor chauffeurs, volgens ondernemersorganisatie Transport en Logistiek Nederland. Bijna een kwart van de bedrijven heeft last van het nijpende gebrek aan personeel en moet regelmatig vrachtwagens ongebruikt laten staan. ABN AMRO schat dat er de komende jaren elk jaar zo’n 8000 nieuwe chauffeurs nodig zijn om de vergrijzing in de sector op te vangen. 21 procent van de mensen achter het stuur is 55-plusser. Bijkomend probleem is volgens de bank dat het beroep onder jongeren niet in hoog aanzien staat. Achter het stuur maak je immers lange werkdagen, je bent vaak van huis en er zijn langs de weg veel te weinig rustplaatsen. Je avondeten moet je verwarmen op een treurige parkeerplaats en werkgevers volgen je voortgang dankzij moderne communicatiemiddelen op de voet. Hoezo vrijheid en avontuur? Willem Takens knikt. Dat beeld herkent hij wel. De mede-eigenaar en directeur van de in 1964 opgerichte Oosterpoort Opleidingen, de grootste rijopleider van Noord-Nederland met vestigingen in Groningen en Assen en bijna veertig instructeurs in dienst, ziet zelf ook dat veel jongeren niet dromen van een baan als vrachtwagenchauffeur of rijinstructeur.

Beroep is nog wel degelijk avontuurlijk
,,Het imago van dit beroep is niet echt goed. Maar daar kunnen werkgevers best wat aan doen. Het werk van een chauffeur is betekenisvol en verantwoordelijk. En als je op een vrachtwagen zit en de grens overgaat, zie je iets van Europa. Je bent onderweg, het is nog wel degelijk avontuurlijk.’’ Dat veel transportbedrijven desondanks te weinig chauffeurs hebben, heeft volgens hem ook te maken met kortzichtigheid. ,,Veel bedrijven kijken nauwelijks vooruit. Ze plannen niet goed en zijn vooral met de korte termijn bezig. Ze moeten veel meer kijken: heb ik straks genoeg chauffeurs en zo niet, wat kan ik daar aan doen? Hoe kan ik zelf mensen opleiden?’’
Takens denkt dat er wel degelijk kandidaten zijn te vinden voor een baan achter het stuur. ,,Maar het idee dat je iemand met precies de juiste papieren en veel ervaring vindt, moet je uit je hoofd zetten. Dat is een illusie, alle goede mensen hebben al werk. Je moet zelf mensen opleiden, bij voorkeur met een baangarantie.’’

Mensen enthousiast maken
Rijschool Oosterpoort, die niet alleen opleidt voor auto’s, bussen en vrachtwagens, maar ook voor het besturen van tractoren en taxi’s, organiseert regelmatig bijeenkomsten om mensen enthousiast te maken voor werk als chauffeur of instructeur. Afgelopen weekeind was er een in Assen, 27 november is de volgende in Groningen. Belangstellenden kunnen daar een proefrit maken met een vrachtwagen of een bus en hun licht opsteken bij potentiële werkgevers.
Iemand opleiden tot vrachtwagenchauffeur kost zo’n 5000 euro en duurt enkele maanden. Een behoorlijke investering. Takens: ,,Wat wil je nu als werkgever? 5000 euro om iemand op te leiden voor je vrachtwagens, of volgend jaar helemaal zonder chauffeur zitten zodat je materieel stilstaat? Er zijn trouwens allerlei subsidiemogelijkheden, bijvoorbeeld voor zijinstromers.’’

Niet alleen het salaris telt
Het vinden van nieuwe medewerkers is één ding, ze langer vasthouden is weer iets anders. En daarbij telt niet alleen het salaris. Ook de secundaire arbeidsvoorwaarden zijn belangrijk. Takens vindt dat werkgevers bij het aantrekken van nieuw personeel meer rekening moeten houden met de wensen en verlangens van de nieuwe medewerker. Op die manier zijn er nog steeds geschikte kandidaten te vinden, denkt hij.
,,Neem de rijinstructeurs: niet iedereen wil elk weekeind en elke avond werken. Niet iedereen zit te wachten op werkweken van veertig, vijftig uur. Mensen hebben ook nog een privéleven. Probeer daar rekening mee te houden bij het inplannen van medewerkers. Het is allemaal maatwerk. Ik denk dat je in de toekomst meer mensen voor minder uren aan moet nemen. Anders krijg je je schema’s niet meer rond.’’
Takens, die tijdens zijn studie psychologie in Groningen ‘s nachts en in het weekeinde op de taxi reed, meent dat studenten een interessante doelgroep zijn, bijvoorbeeld om deeltijd-instructeur te worden. ,,Ze zijn vaak flexibel en kunnen op exotische tijden werken. En waarom zou je als student alleen in de horeca willen bijverdienen?’’

Bron: Dagblad van het Noorden, 03-11-2021. 

Terug naar overzicht

© 2021 Oosterpoort Opleidingen | Disclaimer | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Cookies

Website door Mint